Opslag

Planteholdsopgave

  NATURFAGLIGE OVERVEJELSER PÅ BLOGGEN: Planternes behov: Klima, vanding, gødning, lysforhold, temperatur mv. Hvad er et frø? Hvad er en plante / plantens forskellige dele? Formeringsformer. Angiv litteratur og eventuelle links: Natur og udeliv - Uderummet i pædagogisk praksis, kap 5.1 - planter i pædagogisk praksis , s. 83-107 Vores planter står under en UV lampe og giver varmt lys, vi vander dem når de ser tørre ud - lige nu har vores planter fået meget vand, så vi tager en pause med at vande dem, for at vi ikke giver dem for meget vand. Formeringsformer Der er den kønnede formering og den ukønnede formering. Den ukønnet formering er en proces, hvor en organisme skaber en kopi af sig selv uden bidrag af genetisk materiale fra et andet individ, det vil sige uden befrugtning. Den kønnet formering er en proces, hvor organismen skaber afkom med en arvemass e, der består af en blanding af generne fra to forskellige individer. Hver af de to forældreindivider bidrager med halvdelen af afk

Udviklingsprojekt - del 1

  1. Undring/problemstilling Vi har bemærket i institutionen, at børnene ikke går på jagt efter dyr. Vi ved at det har været en interesse før, men vi vil gerne gøre dem opmærksomme på det igen. Vi har bemærket der hænger en plakat med “planternes skadedyr” som vi tænker er en negativ kobling på et dyrs funktion i naturen. Vi undrer os derfor over om der kan skabes fokus på vigtigheden i at gøre børnene bevidste om hvirvelløse dyr, fx regnorme og snegles funktion i naturen: Vi vil gerne vække børns interesse for naturen De undersøger ikke naturen for dyr pt (dette har været interesse før) Lave en kompost med børnene (økosystem) Hvorfor er regnorme vigtige for naturen? Gøre fortællingen om hvirvelløse dyr om, de også har en vigtig værdi på vores jord. I stedet for bare at gøre dem ligegyldige og træde på dem . 2.a Viden - beskrivelse af jeres undersøgelsesspørgsmål (hvad vil I gerne blive klogere på?), herunder begrunde hvorfor det er interessant. Hvilken viden findes der omkring temae

Tur til Gram Lergrav

Billede
Vi har været på tur til Gram Lergrav, hvor vi fik en rundvisning på museet af Asbjørn der var virkelig god til at formidle og gøre det meget spændende. Vi fik indblik i det gamle verdenshav der har dækket det vestelige Jylland, herunder Gram for 10 mio. år siden. 

Aktiviteter på biotopen

Billede
4 aktiviteter på vores biotop 1. Naturbingo : at de får stimuleret deres ordforråd og begrebsafklaret ting i naturen. Ligeledes får de kendskab til de forskellige træer, planter, dyr/insekter og svampe og hvad der findes i naturen. De kan få styrket deres hukommelse. Børnene får mulighed for at samarbejde og gå på opdagelse sammen. Der er ligeledes mulighed for relationsdannelse blandt børnene, og Naturbingo kan ligeledes gøres til en konkurrence om hvem der først får fundet tingene på pladen. Børn kan blive meget optaget af at skulle finde disse ting men samtidig får de også bevæget sig på et ujævn terræn og dermed fysisk aktive i samme proces. Afprøvelse på biotopen: vi har tegnet vores bingoplader, og vi havde valgt de ting vi vidste der var realistiske at kunne finde, såsom svampe, blade, planter, edderkopper, regnorm, kogle, plante, osv. Aktiviteten forløb rigtig godt og vi fordybede os i at lede efter alle ting

Dyreholdsopgave

Billede
Dyreholdsopgaven   Opgave A 1. Vælg en bruger/borger gruppe Hvilke behov skal / kan et dyrehold tilgodese? Inddrag den læste litteratur. Fjordskolen, der er en specialskole inden for folkeskoleloven § 20 stk. 2. Folkeskole for børn og unge under 18 år, hvor der tilbydes specialpædagogisk undervisning. 2. Hvilke mål er der for bruger/borger gruppens læringsudbytte? At de får kendskab til hvordan forskellige typer af snegle lever, spiser, udseende, dyretype osv.  Bløddyr - hvad er det? bløddyrs familie  Hermafrodit - hvad er det? Hvad spiser en snegl?  Hvad er en nedbryder? Hvornår vågner sneglen?  At de lærer at få et ansvar og respekt for et levende dyr Forståelse for at dyret søger det ene frem for det andet, at det er et individ  Relevant teori: - oplevelser med dyr og planter skal være en integreret del af børns hverdag for at kunne bruges som et fundament for senere miljøforståelse og handle kompetencer (s.30) - Arbejdet med dyrene bliver et skub i den rigtige retning, så de still